6. MUUDATUSETTEPANEKUD

Soovides oluliselt vähendada Eesti transpordisektori kasvuhoonegaaside heidet, on vajalik lähiaastatel algatada sihipäraste muudatuste elluviimine. Eesmärk on näidata, millisel määral ja viisil peaks sektor muutuma selleks, et vähendada CO2ekv 90%. Esitatud ettepanekuid ei tasu arvestada absoluutse tõena, st see on üks kombinatsioon erinevate parameetrite muutumisest selleks, et eesmärki täita.

Olulisimad ettepanekud reisijateveo ja liikuvuse segmendis puudutavad ühistranspordi ja aktiivsete liikumisviiside arendamist ning modaalnihke realiseerimist sõiduauto kasutamiselt alternatiivsetele liikumisviisidele. Riikliku bilansi vaates moodustab sõiduautodest tulenev heide transpordisektorist ligikaudu 65% ning kuna enamik liikumistest toimub linnas, on vajalik meetmed just sinna suunata. Autostumine peab peatuma, ühistranspordivõrk (buss, tramm, rong) arenema ning jalakäijatele, jalgrattaga jt aktiivseid liikumisviise kasutavatele liiklejatele tagama eelisõiguse.

Kaubavedude segmendis on prioriteediks alternatiivsete kütuste kasutuselevõtt ning vastava laadimistaristu tagamine. Rahvusvahelise veoteenuste konkurentsi tõttu on oluline sektorit kasvuhoonegaaside vähendamisel toetada ning oluliste muudatuste teostamiseks tagada rahvusvaheline koostöö, nt põhja-lõuna veokoridori kaubavedude suunamisel Rail Balticale.

Järgnevalt on transpordiliikide lõikes esitatud prioriteetsemad ning suurimat mõju avaldavad ettepanekud, mida realiseerides oleks võimalik järk-järgult liikuda loodusega kooskõlas oleva majandusmudeli poole.